人間の正しい思想はどこからくるのか

毛沢東

1963年5月

 これは,「当面の農村工作におけるいくつかの問題についての中国共産党中央の決定」(草案)の一部である。この決定の草案は,毛沢東同志の主宰のもとに起草され,この部分は毛沢東同志が執筆した。

 人間の正しい思想はどこからくるのか。天からふってくるのか。そうではない。もともと自分の頭のなかにあるのか。そうではない。人間の正しい思想は,ただ社会的実践のなかからのみ生まれてくるのであり,ただ社会の自然改造(生産闘争),社会改造(階級闘争),自己改造(科学実験)という三つの実践のなかからのみ生まれてくるのである。人間の社会的存在は,人間の思想を決定する。そして,先進的階級を代表する正しい思想は,ひとたび大衆に把握されると,社会を改造し,世界を改造する物質の力に変わる。人間は社会的実践のなかでさまざまな闘争をすすめて,豊富な経験をもつようになるが,それには成功したものもあれば,失敗したものもある。客観的外界の無数の現象は,人間の目,耳,鼻,舌,身体などの五官を通じて,自分の頭脳に反映してくるが,はじめは感性的認識である。このような感性的認識の材料がたくさん蓄積されると,飛躍がおこり,理性的認識に変わるのであって,これが思想である。これはひとつの認識過程である。これは全認識過程の第一の段階,すなわち客観的物質から主観的精神への段階,存在から思想への段階である。このときの精神,思想(理論,政策,計画,方法をふくむ)が客観的外界の法則を正しく反映しているかどうかは,まだ証明されてはおらず,正しいかどうかはまだ確定することができない。そのあと,さらに認識過程の第二の段階,すなわち精神から物質への段階,思想から存在への段階がある。つまり,第一段階でえた認識を社会的実践のなかにもちこみ,それらの理論,政策,計画,方法などが予想どおりの成功をおさめることができるかどうかを見るのである。一般的にいえば,成功したものが正しく,失敗したものはまちがっており,人類の自然界にたいする闘争ではとくにそうである。社会における闘争では,先進的階級を代表する勢力が,ときには一部の失敗をなめることもあるが,これは思想が正しくないからではなく,闘争における力関係の面で,先進的勢力の方がまだしばらくのあいだ反動勢力の方におよばないため,一時失敗するのである。だが,そのあといつかはかならず成功するだろう。人間の認識は実践でためされてふたたび飛躍をとげる。こんどの飛躍は前の飛躍にくらべていっそう大きな意義をもっている。なぜなら,認識の最初の飛躍,すなわち,客観的外界を反映する過程でえられた思想,理論,政策,計画,方法などがはたして正しかったのか,まちがっていたのかを証明することができるのは,こんどの飛躍だけであって,これ以外に真理を検証する方法はないからである。そして,プロレタリア階級が世界を認識する目的は,ただ世界を改造するためであって,これ以外に目的はない。正しい認識は,しばしば物質から精神へ,精神から物質へ,すなわち実践から認識へ,認識から実践へという何回もの反復によって,はじめて完成されるのである。これがマルクス主義の認識論であり,弁証法的唯物論の認識論である。現在,われわれの同志のなかには,まだこの認識論の道理がわからないものがたくさんいる。こうした人は,その思想,意見,政策,方法,計画,結論,よどみなく,つきることのない演説,長たらしい文章がどこからきたのかとたずねられると,これはおかしな問題だとおもい,答えることができない。また,物質が精神に変わり,精神が物質に変わるという,日常生活のなかにつねに見られる飛躍の現象も,理解できないようにおもう。したがって,われわれの同志たちが,思想をただし,調査研究をうまくやり,経験をしめくくり,困難にうちかち,あやまりをすくなくし,仕事をりっぱにやり,奮闘努力して,社会主義の偉大な強国を建設するとともに,抑圧と搾取をうけている世界の広範な人民をたすけ,われわれがになうべき国際主義の偉大な責務をはたすことができるようにするためには,弁証法的唯物論の認識論についての教育をおこなわなければならない。

人的正确思想是从哪里来的?

毛泽东

一九六三年五月

  这是毛泽东审阅《中共中央关于目前农村工作中若干问题的决定(草案)》(即前十条)稿时在十个问题前面加写的一段文字。

  人的正确思想是从哪里来的?是从天上掉下来的吗?不是。是自己头脑里固有的吗?不是。人的正确思想,只能从社会实践中来,只能从社会的生产斗争、阶级斗争和科学实验这三项实践中来。人们的社会存在,决定人们的思想。而代表先进阶级的正确思想,一旦被群众掌握,就会变成改造社会、改造世界的物质力量。人们在社会实践中从事各项斗争,有了丰富的经验,有成功的,有失败的。无数客观外界的现象通过人的眼、耳、鼻、舌、身这五个官能反映到自己的头脑中来,开始是感性认识。这种感性认识的材料积累多了,就会产生一个飞跃,变成了理性认识,这就是思想。这是一个认识过程。这是整个认识过程的第一个阶段,即由客观物质到主观精神的阶段,由存在到思想的阶段。这时候的精神、思想(包括理论、政策、计划、办法)是否正确地反映了客观外界的规律,还是没有证明的,还不能确定是否正确,然后又有认识过程的第二个阶段,即由精神到物质的阶段,由思想到存在的阶段,这就是把第一个阶段得到的认识放到社会实践中去,看这些理论、政策、计划、办法等等是否能得到预期的成功。一般的说来,成功了的就是正确的,失败了的就是错误的,特别是人类对自然界的斗争是如此。在社会斗争中,代表先进阶级的势力,有时候有些失败,并不是因为思想不正确,而是因为在斗争力量的对比上,先进势力这一方,暂时还不如反动势力那一方,所以暂时失败了,但是以后总有一天会要成功的。人们的认识经过实践的考验,又会产生一个飞跃。这次飞跃,比起前一次飞跃来,意义更加伟大。因为只有这一次飞跃,才能证明认识的第一次飞跃,即从客观外界的反映过程中得到的思想、理论、政策、计划、办法等等,究竟是正确的还是错误的,此外再无别的检验真理的办法。而无产阶级认识世界的目的,只是为了改造世界,此外再无别的目的。一个正确的认识,往往需要经过由物质到精神,由精神到物质,即由实践到认识,由认识到实践这样多次的反复,才能够完成。这就是马克思主义的认识论,就是辩证唯物论的认识论。现在我们的同志中,有很多人还不懂得这个认识论的道理。问他的思想、意见、政策、方法、计划、结论、滔滔不绝的演说、大块的文章,是从哪里得来的,他觉得是个怪问题,回答不出来。对于物质可以变成精神,精神可以变成物质这样日常生活中常见的飞跃现象,也觉得不可理解。因此,对我们的同志,应当进行辩证唯物论的认识论的教育,以便端正思想,善于调查研究,总结经验,克服困难,少犯错误,做好工作,努力奋斗,建设一个社会主义的伟大强国,并且帮助世界被压迫被剥削的广大人民,完成我们应当担负的国际主义的伟大义务。

WHERE DO CORRECT IDEAS COME FROM?

Mao Tse-tung

May 1963

This passage is from the "Draft Decision of the Central Committee of the Chinese Communist Party on Certain Problems in Our Present Rural Work", which was drawn up under the direction of Comrade Mao Tse tung. The passage was written by Comrade Mao Tse-tung himself.
Where do correct ideas come from? Do they drop from the skies? No. Are they innate in the mind? No. They come from social practice, and from it alone; they come from three kinds of social practice, the struggle for production, the class struggle and scientific experiment. It is man's social being that determines his thinking. Once the correct ideas characteristic of the advanced class are grasped by the masses, these ideas turn into a material force which changes society and changes the world. In their social practice, men engage in various kinds of struggle and gain rich experience, both from their successes and from their failures. Countless phenomena of the objective external world are reflected in a man's brain through his five sense organs-the organs of sight, hearing, smell, taste and touch. At first, knowledge is perceptual. The leap to conceptual knowledge, i.e., to ideas, occurs when sufficient perceptual knowledge is accumulated. This is one process in cognition. It is the first stage in the whole process of cognition, the stage leading from objective matter to subjective consciousness from existence to ideas. Whether or not one's consciousness or ideas (including theories, policies, plans or measures) do correctly reflect the laws of the objective external world is not yet proved at this stage, in which it is not yet possible to ascertain whether they are correct or not. Then comes the second stage in the process of cognition, the stage leading from consciousness back to matter, from ideas back to existence, in which the knowledge gained in the first stage is applied in social practice to ascertain whether the theories, policies, plans or measures meet with the anticipated success. Generally speaking, those that succeed are correct and those that fail are incorrect, and this is especially true of man's struggle with nature. In social struggle, the forces representing the advanced class sometimes suffer defeat not because their ideas are incorrect but because, in the balance of forces engaged in struggle, they are not as powerful for the time being as the forces of reaction; they are therefore temporarily defeated, but they are bound to triumph sooner or later. Man's knowledge makes another lean through the test of practice. This leap is more important than the previous one. For it is this leap alone that can prove the correctness or incorrectness of the first leap in cognition, i.e., of the ideas, theories, policies, plans or measures formulated in the course of reflecting the objective external world. There is no other way of testing truth. Furthermore, the one and only purpose of the proletariat in knowing the world is to change it. Often, correct knowledge can be arrived at only after many repetitions of the process leading from matter to consciousness and then back to matter, that is, leading from practice to knowledge and then back to practice. Such is the Marxist theory of knowledge, the dialectical materialist theory of knowledge. Among our comrades there are many who do not yet understand this theory of knowledge. When asked the sources of their ideas, opinions, policies, methods, plans and conclusions, eloquent speeches and long articles they consider the questions strange and cannot answer it. Nor do they comprehend that matter, can be transformed into consciousness and consciousness into matter, although such leaps are phenomena of everyday life. It is therefore necessary to educate our comrades in the dialectical materialist theory of knowledge, so that they can orientate their thinking correctly, become good at investigation and study and at summing up experience, overcome difficulties, commit fewer mistakes, do their work better, and struggle hard so as to build China into a great and powerful socialist country and help the broad masses of the oppressed and exploited throughout the world in fulfillment of our great internationalist duty.